ARTIKEL: Het Nederlandse onderwijs is geen 'one size fits all'

Tweede Kamerlid en woordvoerder onderwijs voor de VVD Karin Straus zet zich in Den Haag in voor een betere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Zo ziet zij graag dat het voor bedrijven mogelijk is een eigen vakopleiding te starten. In de praktijk missen veel beroepsopleidingen helaas de aansluiting met de werkvloer. Ondernemers hebben wel werk, maar kunnen geen gemotiveerde en goed opgeleide mbo-leerlingen vinden. Sommige ondernemers willen daarom graag zelf opleiden voor vakmanschap.

Sommige ondernemers willen daarom graag zelf opleiden voor vakmanschap. Zij hebben de nieuwste machines, technieken, volgen nieuwe ontwikkelingen op de voet en werken al met vakmensen. Een van de bedrijven die op eigen initiatief opleidt, is ROCKWOOL in Roermond. De organisatie startte een aantal jaren geleden een eigen bedrijfsschool, die inmiddels meerdere prijzen heeft gewonnen. Daarnaast kreeg de school onlangs een half miljoen euro subsidie van de provincie. Straus wilde graag meer weten over deze geslaagde samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven en bracht een bezoek aan de school. Ze werd ontvangen door finance director Dick Snellenberg, technical director Jos Dumoulin, HR director Otto Guth en training & education partner John Geven.

Het volledige artikel is HIER te lezen.

(het artikel staat op pagina 36-37-38)